Mobiele telefoons/ smartwatches op school
Leerlingen mogen een mobiele telefoon meenemen naar school, bijvoorbeeld wanneer dit nodig is voor de weg van en naar school. Uitgangspunt is echter dat mobiele telefoons tijdens de schooldag niet worden gebruikt. Wij streven ernaar dat het gebruik van mobiele telefoons op school nihil is, zodat de focus volledig ligt op leren, samenspelen en het schoolleven zonder onnodige afleiding.
Wanneer een leerling een mobiele telefoon meeneemt naar school, geldt als standaardafspraak dat de telefoon bij aanvang van de schooldag wordt ingeleverd bij de leerkracht. De telefoon wordt veilig bewaard en aan het einde van de schooldag weer teruggegeven.
Alleen in uitzonderlijke gevallen kan een leerkracht toestemming geven om een mobiele telefoon tijdelijk te gebruiken, bijvoorbeeld wanneer dit een duidelijke onderwijskundige meerwaarde heeft, zoals tijdens een themales, een onderzoeksopdracht of een andere onderwijsactiviteit waarbij het gebruik functioneel is.
Wanneer een leerling zich niet houdt aan deze afspraken of zonder toestemming een mobiele telefoon gebruikt, wordt de telefoon door de leerkracht ingenomen. In dat geval kan de leerling de telefoon aan het einde van de schooldag weer ophalen.
Hoewel leerlingen een mobiele telefoon op eigen verantwoordelijkheid meenemen naar school, is de school dus in principe niet aansprakelijk voor verlies, beschadiging of diefstal van persoonlijke eigendommen.
Hetzelfde geldt ook voor horloges waarmee gebeld kan worden.